een oproep aan alle naai(st)ers ter lage landen

mei 7, 2010 § 6 reacties

Ja, een oproep dus, want ik heb er geen gedacht van. Ik volg dus al een jaar naailessen. Ik maakte al een keukenschort, een topke, een zak en een pyjama. Het volgende in de rij is een badjas. Het is dus niet dat ik nog nooit iets heb genaaid. Maar ik deed het nog nooit alleen. Nu ben ik precies een beetje bang om zelf aan iets te beginnen. Daarmee bedoel ik geen sjakos, maar een écht kledingstuk. Ten 1e, de uitleg in sommige boekskes gaan mijn verstand te boven. Dan heb ik het bijvoorbeeld over: “stik de naad op de passen door”. Say what?

Maar ten 2e, en dat is eigenlijk mijn vraag, die patronen. Teken ik die best over, of knip ik dat daar gewoon uit? Wat is het interessantste? En waar op die patronen lees ik hoeveel cm ik erbij moet doen om te stikken? Wat was het eerste dat jullie zelf maakten, en hoe ging dat dan?

§ 6 Reacties op een oproep aan alle naai(st)ers ter lage landen

  • Lelie schreef:

    Meestal zit er een werkbeschrijving in de boekjes en daar staat alles in. Naar mijn ervaring hebben meestal Amerikaanse patronen al naadtoeslag erbij en bij Europese niet. En voor die naaitermen heb ik mij de naaigids en kleermakers gids aangeschaft. Ik vind die 2 samen zeer volledig, maar er zijn ook van die boeken van burda, knipmode,… Dus ik zou zo een boek aanschaffen, ik neem ze nog steeds heel erg vaak vast, dus zeker geen verloren geld :). Mijn eerste ding euhm even denken, van met echt naaiend leven denk ik een handtas en daarna een rok.

  • Kathleen schreef:

    Ik teken mijn patronen altijd over, voornamelijk omdat ik een zus heb die ook naait, maar die behoorlijk wat maatjes smaller is. Dus teken ik ze over en kan ik ze ongeschonden doorgeven. Dus als je van plan bent om patronen door te geven is het aan te raden om over te tekenen. Anders kan je gewoon het patroon knippen.

    Normaalgezien lees je alle informatie die je nodig hebt over de hoeveelheid stof, welke soort stof, of je naden moet aantekenen of niet, in het begeleidende informatieblad. In een magazine als burda of knipmode staat dat in het zwart-wit werkgedeelte. En zoals Lelie al zei: Amerikaanse patronen hebben meestal al naadtoeslag, Europese niet. Bij de patronen in burdamagazine moet je ze meestal aantekenen.

    En ja, ik zou ook nog eens zo’n boek moeten kopen om de termen te leren. Ik heb een oud boek liggen van mijn oma waar ze zelf nog heeft uit leren naaien, maar ik weet niet of dat helemaal up to date is. Duidelijk is het wel. Blijkbaar heeft Burda een vrij goed boek dat je kan gebruiken.

    Het eerste ding dat ik naaide met een mini-naaimachine was een tas. Het eerste patroon dat ik heb gevolgd was dat voor een wikkelrokje dat ik onlangs maakte. Tussendoor heb ik heel veel geprutst. 😛

  • ktrn schreef:

    Bedankt voor jullie reacties, ik probeer alvast ergens een boek vast te krijgen! 🙂

  • Lelie schreef:

    2 zalige boekjes, rok en co en jurk en zo, van Pieke Stuvel (of zoiets) beide met ondertitel “voor de luie naaister”, daar staat alles zalig simpel in uitgelegd, dat waren 1 van de eerste naaiboeken die ik kocht en ondertussen heb ik bijna een bib bij elkaar 🙂

  • Liesbeth schreef:

    Ik heb ook dat boek van de Knip en vind dat heel duidelijk. Moet er alleen aan denken om er iets in op te zoeken als ik aan het knoeien ben … 🙂 Hoeveel naad je knipt bepaal je zelf; als je hem er maar afstikt: 1cm naadwaarde knippen = op 1cm de naad stikken. Sommige mensen knippen 1,5 cm maar ik houd het op een cm. Voor zomen knip je best een bredere naad, dan kan je die mooier afwerken (2cm).

    Veel succes met je boek!

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu een oproep aan alle naai(st)ers ter lage landen voor the life of...

Meta

